
Ένα έργο που συζητιέται εδώ και χρόνια φαίνεται πως παίρνει ξανά μπροστά, καθώς ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης επιχειρεί να περάσει από τα χαρτιά στις… ράγες, φέρνοντας μαζί του νέα δεδομένα για τη συγκοινωνιακή και αναπτυξιακή αναβάθμιση της πιο υποβαθμισμένης πλευράς της πόλης.
Με στόχο τη διασύνδεση των δυτικών συνοικιών με το κέντρο και ταυτόχρονα με τη Σίνδο, τη ΒΙΠΕ και περιοχές αυξημένης βιομηχανικής και φοιτητικής παρουσίας, το έργο φιλοδοξεί να βελτιώσει τις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών και να αναδιαμορφώσει τον αστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης.
Αναβάθμιση πολλαπλών επιπέδων και νέο ενδιαφέρον για τα δυτικά
Ο Δυτικός Προαστιακός προβλέπεται να λειτουργήσει ως συγκοινωνιακός κόμβος με πολλαπλά οφέλη: θα αποσυμφορήσει το κυκλοφοριακό στα δυτικά, θα ενισχύσει την προσβασιμότητα στο κέντρο, και θα δώσει ισχυρά κίνητρα για επενδύσεις στην τοπική αγορά ακινήτων. Η εύκολη πρόσβαση στην καρδιά της πόλης αναμένεται να ενθαρρύνει την ανάπτυξη νέων κατοικιών, επαγγελματικών χώρων και τη γενικότερη αναζωογόνηση περιοχών που ως τώρα έμεναν στο περιθώριο.
Με την εκτόξευση των τιμών ενοικίασης και αγοράς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ο προαστιακός μπορεί να οδηγήσει ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού στη δυτική πλευρά, όπου οι τιμές παραμένουν – προς το παρόν – πιο προσιτές.
Η διαδρομή και τα νέα σημεία σύνδεσης
Το έργο ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, όπου προβλέπεται κόμβος σύνδεσης με το Μετρό, και συνεχίζει σε Μενεμένη, Επτανήσου και Κορδελιό, προτού χωριστεί σε δύο σκέλη: ένα προς Σίνδο και ένα προς Διαβατά και Αγχίαλο. Στόχος είναι η μελλοντική επέκταση και προς τον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα, εξυπηρετώντας τους Δήμους Δέλτα και Χαλκηδόνας.
Η τελική μορφή του έργου δεν έχει ακόμα “κλειδώσει”, με τις στάσεις να βρίσκονται υπό επανεξέταση ώστε να εξυπηρετήσουν το μέγιστο δυνατό επιβατικό κοινό. Κρίσιμη παράμετρος παραμένει και η σύνδεση του Προαστιακού με τα ΚΤΕΛ.
Συνολικό πακέτο με το λιμάνι και αβέβαιο χρονοδιάγραμμα
Το έργο εντάσσεται σε κοινό αναπτυξιακό πακέτο με τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο προϋπολογισμός και για τα δύο έργα ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ, ενώ για τον Δυτικό Προαστιακό υπολογίζεται πως θα απαιτηθούν πάνω από 20 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού τοποθετείται για τον Οκτώβριο του 2025, ενώ αν δεν υπάρξουν ενστάσεις ή δικαστικές εμπλοκές, ανάδοχος θα έχει αναδειχθεί ως τις αρχές του 2026, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες την άνοιξη της ίδιας χρονιάς. Ωστόσο, τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο, ιδίως για ένα έργο που έχει ήδη μπει σε… περιπέτειες.
Τρία χρόνια στα συρτάρια – από τον διάλογο στην υλοποίηση
Το έργο «κυοφορείται» ήδη από το 2022 μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος ωρίμασε, καθυστέρησε και, κατά πολλούς, σχεδόν… εξαντλήθηκε. Στην αφετηρία είχαν εμφανιστεί οι κοινοπραξίες ΑΚΤΩΡ–Μυτιληναίος, AVAX–Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, χωρίς όμως να υπάρξει οριστική κατάληξη. Ο αρχικός σχεδιασμός ήθελε την ανάθεση να ολοκληρώνεται εντός του 2023· φτάσαμε αισίως στο 2025 και ακόμα συζητάμε.
Ο Δυτικός Προαστιακός έχει τεθεί πλέον σε προτεραιότητα έναντι της σύνδεσης του λιμανιού, ώστε να επιταχυνθεί η έναρξη των εργασιών. Περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων σταθμών, αποβάθρων, στεγάστρων και παρεμβάσεις οδοποιίας, καθώς και αξιοποίηση παλαιών γραμμών του ΟΣΕ για νέες χαράξεις εντός του μητροπολιτικού ιστού.
Τεχνικά χαρακτηρίζεται ως έργο χαμηλής δυσκολίας, καθώς βασίζεται σε υφιστάμενη σιδηροδρομική υποδομή – αν και αρκετοί κρατούν επιφυλάξεις για την πραγματική κατάσταση των γραμμών επί του πεδίου.
Στόχος το 2029 – Μεγάλη εικόνα, μικρό καλάθι
Αν όλα κυλήσουν ιδανικά, η λειτουργία του Προαστιακού τοποθετείται – με ασφάλεια – στο 2029, με ορισμένους αισιόδοξους να βλέπουν πιθανότητες ακόμα και για το 2028. Με τη βασική γραμμή του Μετρό να προχωρά και τις δυτικές επεκτάσεις να βρίσκονται σε τροχιά, η Θεσσαλονίκη φαίνεται πως μπαίνει στη λογική ενός σύγχρονου, συνδυασμένου συγκοινωνιακού συστήματος, με τον Προαστιακό να αποτελεί τον δεύτερο πυλώνα σταθερής τροχιάς της πόλης μετά το Μετρό.
Ενισχύοντας τις δημόσιες μεταφορές και ενοποιώντας δυτικά, ανατολικά και κεντρικά τμήματα της πόλης, ο Δυτικός Προαστιακός φιλοδοξεί να συντελέσει στη μεταμόρφωση της καθημερινότητας δεκάδων χιλιάδων πολιτών – με την απαραίτητη, όμως, υποσημείωση: ας κρατάμε μικρό καλάθι. Στη Θεσσαλονίκη των… καθυστερήσεων, οι υποσχέσεις δεν είναι ποτέ αρκετές.
ditika.gr