Με δύο επεκτάσεις, μια στα δυτικά και μια προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία, προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την Αττικό Μετρό για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Καθώς πλησιάζουμε προς το τέλος της κατασκευής της βασικής γραμμής και της γραμμής προς Καλαμαριά, μπαίνει στα σκαριά η επόμενη μέρα για να μεγαλώσει το δίκτυο.
Το πρώτο έργο που ουσιαστικά ξεκινά το επόμενο διάστημα είναι οι πρόδρομες εργασίες προς τα δυτικά για να καλυφθούν οι πυκνοκατοικημένες περιοχές και Δήμοι που σήμερα δεν έχουν πρόσβαση στο μητροπολιτικό σιδηρόδρομο. Η ΑΚΤΩΡ έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος με έκπτωση 22,03% για το έργο των περίπου 18 εκατομμυρίων ευρώ και μέσα στο καλοκαίρι εκτιμάται ότι θα υπογραφεί η σύμβαση.
Οι πρόδρομες εργασίες, όπως έγινε και στην αντίστοιχη περίπτωση της Αθήνας στη γραμμή 4, την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών, την εκτέλεση των αρχαιολογικών εργασιών, των διερευνητικών εργασιών των δικτύων κοινής ωφελείας, των εργασιών κυκλοφοριακών παρακάμψεων και λοιπών απαιτούμενων εργασιών, στους χώρους του έργου της βορειοδυτικής επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς και στον χώρο επέκτασης του αμαξοστασίου Πυλαίας.
Αναφορικά με το αντικείμενο της γραμμής, δηλαδή το μήκος της γραμμής και τους σταθμούς, αυτό αφορά μια νέα υπόγεια γραμμή που καλύπτει τα δυτικά προάστια και θα προσφέρει άνετη σύνδεση με το κέντρο και τα σημαντικότερα σημεία της πόλης.
Η επέκταση προς Αεροδρόμιο
Σε φάση προετοιμασίας είναι όμως και η επέκταση από το σταθμό Μίκρα μέχρι το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης. Για το έργο έχουν ξεκινήσει τοπογραφικές μελέτες και θα ακολουθήσουν γεωτεχνικές και γεωλογικές έρευνες. Το έργο της επέκτασης προς το αεροδρόμιο έχει ενταχθεί στις προτάσεις του υπουργείο ΥΠΟΜΕ για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 προκειμένου να ωριμάσει και να μπορέσει να δημοπρατηθεί.
Αυτή η επέκταση θα διαφέρει καθώς κατά πάσα πιθανότητα προκρίνεται η λύση μετά το σταθμό Μικρά σταδιακά οι γραμμές θα ανεβαίνουν θα φτάσουν στην επιφάνεια και στη συνέχεια μέσω μιας γέφυρας, θα τερματίζει στο “Μακεδονία”. Οι σταθμοί που προβλέπονται για την επέκταση αυτή είναι οι: ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΕΜΟΥ, ΔΙΑΒΑΛΚΑΝΙΚΟ, ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ και ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ. Συνολικά η επέκταση θα έχει μήκος 5,5 χιλιόμετρα.
Στην περίπτωση της υπέργειας γραμμής αποφεύγονται τα προβλήματα ενός υπόγειου έργου (ύπαρξη αρχαιολογικών, υπόγειων ρεμάτων, γεωλογικά ή άλλα θέματα) και οι απαλλοτριώσεις ενός επίγειου έργου (δηλαδή στην επιφάνεια του δρόμου όπου θα απαιτούνταν πολλά εκατομμύρια για μια διπλή γραμμή με μεγάλο πλάτος η οποία εκτός των άλλων θα απαιτούσε πολλά και ακριβά συνοδευτικά έργα όπως ανισοπεδοποιήσεις σε διασταυρώσεις με οδικές αρτηρίες).
Παράδειγμα υπέργειας “αεροδρομιακής” γραμμής Μετρό έχουμε στην Κοπεγχάγη από το “αδελφό” σύστημα Μετρό που υπάρχει και εκεί και το οποίο έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικό. Η γραμμή τερματίζει σε επαφή με την είσοδο του αεροδρομίου δημιουργώντας μια εύκολη πρόσβαση στους επιβάτες με γρήγορη μετακίνηση από/προς το κέντρο της πόλης.
ΠΗΓΗ: ypodomes.com